وبلاگ بر و بچ 91 پژوهشگري علوم اجتماعي دانشگاه شيراز
وبلاگي براي همه
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ بر و بچ 91 پژوهشگري علوم اجتماعي دانشگاه شيراز و آدرس paadshz91.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





بنام پرسپولیس همیشه قهرمان

¤*¨¨*¤.¸¸…¸.¤
¸.?.PERSPOLIS.?.
.¸.¤*¨¨*¤.¸¸.¸.¤*
..
…?
…..?
…./.
چه خوش گفت فردوسی پور در نود / که قرمز به آبی برنده شود

میازار اس اس که کیسه کش است / که دل دارد و بر همینش خوشست

چو شش تا بخوردست از روزگار / دگر آبیان را نماندست قرار

تو کز محنت دسته سه بی غمی / سرافراز و سرخی، بخندا همی

توانا بود هرکه قرمز بود / ز شیشتا دل شیر غران بود !

.

 

.
میان رنگهای باغ هستی / فقط قرمز جدا کردن چه زیباست

تورا ای پرسپولیس، محبوب دلها / زعمق جان دعا کردن چه زیباست

پس از هر برد وهر پیروزی تو / غم دل را رها کردن چه زیباست

ز بهر برد تو بر تیم آبی / توکل بر خدا کردن چه زیباست

تو در فوتبال ایران بهترینی / تو را سرور صدا کردن چه زیباست

.

.
پایان رنگ آبی شبی سیاه و تار است

عشق به رنگ« قرمز» همیشه افتخار است . . .




برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, ] [ 10:14 ] [ رسول شيخي ]

ایا میدانید علامت ویرگول نشانه چیست؟؟

                    6-0



 

برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, ] [ 10:10 ] [ رسول شيخي ]
 دلایل بوجود آمدن پو ل کثیف :    

  1 – قوانین مالیات غیرواقعی و تقلب های مالیاتی

افزایش مالیات ها و عوارض ، بعضی مردم را وادار می کند تا از پرداخت آن طفره بروند . قوانین حاضر (ژوئن 1997) حد 40.000 روپیه مقررشد که به استثناء کسراستاندارد 20.2000روپیه ) چنانچه درآمد مالیاتی است . آیا یک فرد طبقه متوسط می تواند با چنین محدودیتی از تورم به حیات ادامه دهذ ؟

بنا یا نجار حدود 120-100 روپیه درآمد روزانه را درشهر و 120 تا 150 روپیه در یک سال پر جمعیت دارند . فرض کنید که این مردم تا 300روزدر یک سال کار کنند ، درآمد آنها از محدوده مالیات درآمد مقررشده فراتر خواهد بود . وجه تعداد از این افراد مالیات درآمد شان را پرداخت می کنند ؟ یک بازیگر 30-40 هزارروپیه در هر ماه بدست می آورد . او مجبور بود تا 40 درصد از درآمدشان را بعنوان مالیات برآورد تا مازس سال 1997 بپردازد که اکنون به 30 درصد کاهش یافته است . درعوض پرداخت چنین مالیاتی ، او مبالغ دو برابر بدست می آورد. و ازپرداخت مالیات معاف می شود و دارای پول کثیف بیشتری است . دکتری با مطب خصوصی بیشتر از 500روپیه در هر روز بدست می آورد یک جراح 5000روپیه را برای هرعمل به عنوان دستمزد دریافت می کند . یک مغازه دار هر روز بیشتراز 5000 روپیه به دست می آورد. یک پیمانکار حجم معاملات تجاری اش 10 کرور در روز است. یک کارخانه دار سود سالانه اش میلیون ها روپیه است. همه این افراد درآمد شان را برای فرار از درآمد بر مالیات 30 درصد از درآمد کلی شان مخفی می کنند. مالیات های غیر مستقیم، مثل مالیات کالاهای داخلی، مالیات گمرک، مالیات فروش و غیره همچنین طفره از مالیات ها و افزایش پول کثیف تشجیع می شود.

 میزان فرار از مالیات به وسیله شرکت ها و کمپانی ها ی بزرگ حدود 400 کرور در یک سال برای مالیات کالای داخلی باشد و حدود 3500 کرور برای مالیات های گمرکی باشد. طفره رفتن از مالیات کالاهای داخلی در پنج سال از 1991 تا 1996 تعیین شده است. 562 کرور در 96-1995 حدود 1236 کرور – روی هم رفته طفره از پرداخت مالیات کالاهای داخلی و گمرکی (یعنی ترکیب این دو مالیات) میزان آن در هر جایی بین 750 کرور و 10000 کرور یا اندکی بیشتر از یک دهم کل مالیات های این دو مالیات است.

تخلفات ) f ERA) حدود 300 کرور به وسیله کمپانی بزرگ (ITC) در سال 1996 رخ داد. اگر چنین موردی از یک شرکت مشهور می تواند اتفاق بیفتد، آیا دیگران می توانند اینطور نباشند؟ موارد جدیدی از وزیران کمی در دولت با NarasimhaRao( مثل وزرای نفت و ارتباطات) جزء موارد فساد شده اند که بیشتر از 25 کرور، به این نکته اشاره دارد که بین سیاست ها و تجارت بزرگ و پول کثیف در یک کشور به طور حتم رابطه وجود دارد.

 بررسی های جدید در سال 1996 که به وسیله دادگاه اقتصاد جهانی از 200 رئیس بازرگانی از 49 کشور در جهان بر روی خاص فساد انجام شد نشان می دهد در فرار از مالیات هند رتبه 40 ( رتبه غیر حقیقی ) و واقعا رتبه مطمئن آن 46 است.

 اگر درآمدهای مالیاتی بیشتر کاهش یابد، بیشتر احتمال دارد تا مخفی کردن درآمد کاهش یابد و سپس درآمد افزایش خواهد یافت. این مساله در سال های 94-1993 وقتی ماکزیمم میزان درآمد مالیاتی به 40 درصد کاهش یافت ثابت شد. بعلاوه و تعیین یک مقدار معقول مالیات برای مغازه دارها و دیگر کارهای آزاد میزان مبلغ جمع آوری مالیات را افزایش داده، همانطور که بیشتر مردم در سایت مالیات وارد کرده اند.

  2-ارزیابی های متفاوت مالیات کالاهای داخلی:

در محصولات مشابه، ارزیابی های متفاوتی از مالیات کالاهای داخلی وجود دارد. برای مثال، در منسوجات و سیگارها این موضوع منجر به طفره رفتن از مالیات به خاطر طبقه بندی اشتباه محصولات می شود. کارخانه ها به طور منظم محصولی با کیفیت پا یین تولید کنند تا پول کمتری برای مالیات پرداخت کنند. این به تنهایی به میزان 1000 کرور در یک سال پول کثیف به دست می آورد. برای پخش کارخانه فولاد، فرار از مالیات کالاهای داخلی ، مالیات های فروش بیشتر از 50000 کرور پول کثیف در هر سال برآورد شده است.

 سیاست کنترل:

دلیل دیگرايجا د پول کثیف ، سیا ست کنترل قیمت توسط دولت است. در انتخاب ابزار مناسب برای کنترل و  تعیین قیمت ها یشان، دولت در حساب کردن میزان کشش تقاضا و عرضه شکست خورد. برای مثال ، طبق گزارش شورای بین المللی تحقیقات اقتصاد عملی (Ncaer) در سال 1988 ارزش پول کثیف که در اقتصاد هند به وجود آمد 840 کرور بود که در طول 9 سال از سالهای 66 -1965 تا 75-1974   سیا ست کنترل به طور مثال بر روی 6 کالا (جنس ) اعمال شد. فولاد- کاغذ- لاستیک- ماشین- کود- vanas pati - به طور مشابه به خاطر کنترل روی شکر حدود 400 کرور پول کثیف در سال 92-1991 بوجود آمد. تنظیم معاملات خارجی نیز منجر شد به بیشتر فاکتور کردن معاملا ت واردات  و کمتر فاکتور کردن معاملات صادرات و بازار سیاه پول به وجود آمد. بنا بر این بی پولی بیشتر، مقدار کنترل و تنظیم بیشتر اقتصاد و کمیابی کاذب و در نتیجه پول کثیف ايجاد می شود.

 سیستم سهمیه بندی:

هنوز هم منبع دیگر پول کثیف سیستم سهمیه بندی است. سهمیه واردات، سهمیه صادرات، و سهمیه معاملات خارجی به وسیله فروش با منفعت آنها مورد سوء استفاده قرار می گیرد. کنترل های غیر واقعی فرهنگی که تلاش برای شکست قوانین مالیات را تقویت می کند به خصوص قوانین (fera).وقتی دولت طرحی می دهد که برای مقدار سالهای کمی (93-1992) به صادر کنندگان اجازه می دهد تا کالاها را بدون پرداخت هیچ گونه وجهی وارد کنند، راههایي تدبیر شده بود تا حتی خارج از این روش پول ساز باشد.در طول سال های 1992 تا 1996، هیئت مدیره درآمد خبری( DRI ) و مقامات محلی 605 مورد از این روش را  تعیین کردند. یک كالاي صادراتی(  (Ganpati بیشتر از 85 کرور سود کرده است.

 کمیابی ( قحطی) :

پول کثیف همچنین به علت قحطی سیستم ناقص توزیع عمومی به وجود می آید.وقتی کالاهای ضروری کمیاب می شوند، مردم مجبور می شوند تا نسبت به قیمت کالاهای کنترل شده پول بیشتری بپردازند پس پول کثیف به وجود می آید. کمبود گاز/ شهری – سیمان-نفت سفید- شکر- روغن تصفیه شده و غیره... این مسائل همیشه به علت معاملات غیر قانونی و پول کثیف به وجود می آید.

شش- افزایش قیمت اجناسی مثل بنزین و غیره ... در بازار بین المللی ، افزایش در قیمت کالا ها به خاطر افزایش زیاد مالیات ها و عوارضی که به وسیله دولت اعمال می شوند مصرف بی رویه که به وسیله مردم با پول گزاف ایجاد می شود و منحرف کردن منابع از تولید به احتکار- همه این عوامل تورم زا خود  باعث بوجود آمدن پول کثیف می شود.

 

انتخاب سیستم دموکراتیک و سیاست سرمایه ای:

هر انتخاباتی در کشور هزاران کرور روپیه پول لازم دارد. برای رقابت انتخاباتی لاک سابحا (Lok sobha  ) یک کاندیدا به طور معمول بیشتر از یک روپیه خرج می کند. و برای رقابت وید حال سابحا  یک نفر بیشتر از 5 هزار روپیه در همان زمان خرج میکند. و برای رقابت  ، یک نفر بیشتر از 5 هزار روپیه در همان زمان خرج می کند . تخمین زده می شودکه تنهابرای انتخابات ( Lok sobha  ) می توانید ببیینید که احزاب سیاسی حدود 1000کرور خرج می کنند تا رای آراء را اخذ کنند . سیاستمداران همچنین نیاز دارند تا از منابع تجارتی برای حمایت از حوزه انتخاباتی شان کمک بگیرند .

 پول کثیف به طورطبیعی درداخل سیستم بوجود می آید . برای سیاستمداران سرمایه گذار، حتی خانه های دارای شخصیت حقوقی درستکار که هیچ انتخابی ندارند ، اما برای پیدا کردن راهی جهت کسب  پول بی شمار هستند . وقتی هزینه هایی که برای کاندیداها مجاز است ، محدود می شوند و کمپانی ها5 درصد از نصف سودشان را بعنوان هدیه به احزاب سیاسی  می دهند . انتخابات  معمولا نگه دارنده ي پول کثیف finced سرمایه اند. این افراد انتظار را دارند که حمایت سیاسی و امتیاز اقتصادی با رضایت کسب  شوند همچنين  تبانی نخبه های سیاسی قدرتمند که کنترل های ساختگی برروی کالاهاایجادکرده اند، سستی در توزیع وسایل و غیره . تمامی این روشها باعث بوجود آمدن پول کثیف هستند.

 معاملات دارایی واقعی:

معاملات املاک و دارایی ها منبع مهمی در ایجاد پول کثیف است . این روزها خرید یک خانه یازمین به نظر می رسد که بسیارسودمند باشد . تمایل روبه فزونی برای تغییرکار بري زمین مسکونی شهری به خاطر کمبود زمین ساختمان سازی كه در محدوده های شهری وجود دارد – تاسیس مستملکات تصویب نشده برروی زمین های کشاورزی ،بطور  غیر قانونی رايج است .

ارزش معاملا تي  که به وسیله صاحبان زمین در سند ثبتی نشان داده می شود، بسیار کمتر از میزان ارزش واقعی یا ارزش بازار است. این مساله فروشنده را قادر می سازد تا از پرداخت مالیات دولتی طفره برود بر طبق آمار معاملات غیر قانونی دارای ها به تنهایی حدود 2000 کرور پول کثیف را در هر سال به وجود می آورد. فرض می شود که حدود 50 هزار روپیه معامله در دارایی های شهری سالانه وجود دارد.

نرخ های بالای عوارض- رتبه بندی بین 5/14 درصد و 28 درصد در ایالات مختلف- علت مهم کمتر نشان دادن ميزان  دارایی ها و گزارش نکردن معاملات یا هر دو مورد مي باشد،  پیشنهاد می شود چنانچه  عوارض به 2 درصد کاهش یابد، از طفره رفتن از مالیات جلو گیری می شود. مانع دیگر فعالیت دولتی زمین های شهری است که خود عرضه زمین ها و بوجود آمدن بازار سیاه را کاهش می دهد. به طور ناهنجاری بیش از 13/000 کرور در هر سال از طریق انحراف در مسیرواقعي  املاک  ایجاد می شود.

خصوصی سازی :

پديده  " خصوصی سازی"فضای جدیدی را برای بخش خصوصی و بروکراتها جهت ساخت پول کثیف اجرا مي  کند. مثال جدید وزارت ارتباطات است در این مساله که وزیر ( در دولت nara simha roa)  قدرت داشت تا ضمانت قرارداد ها و جواز هایی که 1500000 کرور ارزش داشت. وزیر با بی پروایی و بی رحمی به همه همکاران حوزه می گوید که با شرکت های مورد علاقه قرار داد ببندند. در حالی که اين مورد هنوز تا زمانی که در مقابل وزیر سابق در دادگاه است. مالیات بر درآمد حوزه به تنهایی گفته می شود که باید به آن فکر کرد. جریمه او که 20 هزار کرور  به فاصله نقض قوانین مالیات بر درآمد در نظر گرفته می شود. مدير اتحادیه آهن پيشين  فرد قدرتمندی است که به ساخت پول کثیف 16 هزار کرور متهم شده بود.در نهايت  اعتراض هاي  مردمی باعث شد که معاملات غير مجازکنار گذاشته شود. به نظر می رسید  که وزیر نفت نیز با خصوصی سازی در ارتباط باشد. در یک معامله، توجه خاصی  برای بستن قرار داد در زمینه نفتی بود و وزیر نفت قبلی به گفته برخی 7 هزار کرور برای کمک به گروهی برای بستن قرار داد دریافت کرده بود. این موارد در حال حاضر تحت نظر cbI است.به نظر می رسد که عوامل بسیاری در ساخت پول کثیف در خصوصی سازی نقش دارند.

درآمد کشاورزی :

بی میلی برای آوردن درآمد کشاورزی به حوزه مالیات نیز به وجود آمدن پول کثیف کمک می کند. درکشورهای صنعتی بزرگ ، در طول چند دهه قبلی، بخش کشاورزی  راگسترش داد  افراد سود جو از طريق  ايجا دمز ارع بزرگ ، به  تولید هر محصولي  دست زده  بودند. پول کثیف از  منابع ديگر جستجو می شود تا با ادغام با پول پاک مبالغ هنگفت  درآمد کشاورزی توليد  شود. درآمد مالیات کشاورزی نيز ممکن است به این پدیده کمک کند.

  تا ثیرات اجتماع :

در کنار تاثیرات اقتصادی، نتایج اجتماعی بسیاری از پول کثیف نیز وجود دارد. در موارد اقتصادی، پول کثیف تقسیم عوارض خزانه داری را می دزد، بالا رفتن اقتصاد نا مساوی و برنامه های باز دارنده توسعه اقتصادي. به طور اجتماعی، آن اقتصادرا نا مساوی تر می کند، بوجود آمدن فساد در میان افراد صادق ، افزایش جرم های شبیه مواد مخدر ، الکل و غیره. و به طور مخالف تاثیرات برنامه های سرویس اقتصادی برای بالا بردن سطح افراد قشر پایین و بخش های ضعیف تر جامعه. آن همچنین مقیاس  نرخ های واقعی را تحریف می کند مثل نرخ رشد، نرخ تورم، نرخ بیکاری ، فقر و غیره.است  و  سیاستهای دولت نيز  به این مشکلات  اثر می گذارد.

مقیاس های کنترل :

    بیش از 50 سال قبل ، دولت در زمانهای متفاوتی برنامه های متعددی را اعلام کرد تا پول کثیف را از کشور خارج کند، برخی از این برنامه ها عبارتند از: معرفی برنامه های خاصی bearer bonds برای بی اعتبار کردن واحد پول بالا و برنامه های افشای داوطلبی. در جولای 1991 وزیر امور مالی فرانسه برنامه جدیدی را در دست گرفت .

برنامه بانک ملی بین المللی برای تبدیل پول کثیف به بهره برداری قانونی اقتصاد ملی. برنامه به مالکان پیشنهاد می کند پول هایشان را به هر میزانی ذخیره کنند (با حداقل 10000 روپیه) با nnb بدون بستن منابع سرمایه ای. این پیشنهاد برای 7 ماه باقی ماند و در 31 جولای، 1992 بسته شد. به نگه دارنده های حساب اجازه می داد تا 60 درصد از پس اندازشان را از حساب برداشت کنند در حالی که 40 درصد آن برای پروژه هایي مانند از بین بردن فقر و ساختن خانه برای افراد فقیر استفاده بشود. این افراد باید نرخ 40 درصد آن برای پروژه هایی مانند از بین بردن فقر و ساختن خانه برای افراد فقیر استفاده بشود. این افراد باید نرخ 40 درصد را مالیات می دادند در حالی که میزان بالانس در اقتصاد آزاد بستر سازی شده بود. در سالهای 98-1997- بودجه، بخش مالیاتی به وسیله قانونی کردن پول کثیف به وسیله پرداخت 30 درصد مالیات برنامه ریزی شده است.

 ارز گاهی 1000 روپیه در سال 1978 تولید و عرضه ارزش 29 کرور نرخ داشت. برنامه افشاگری داوطلبانه در سال هاي  1951، 1955، 1975، موجب شد تا مبلغ 249 هزار کرور برگردد. برنامه های افشا سازی 67 هزار کرور را در سال 1986 برگرداند.برنامه 1991 که تا 31 مارس، 1992 ادامه داشت 50كه مقدار  هزار کرور را موجب گرديد . حدود 375 حمله در سال 1978 باعث شد تا 217 هزار روپیه سرما  يه بوجود آید.

    برخی محققان می گویند که همه این مقیاس ها تنها قسمت کوچکی از کوه بزرگ است. همه برنامه ها به سختی 5000 کرور را در دوره 50 ساله برگرداندند. نقطه ضعف مهم در برنامه ها ي فوق این است که هر چند  آنها مشکلاتي كه  پول کثیف اخیرا بوجود آورده ، لمس کرده اند اما در نهايت  نتوانستند به عامل ریشه ای بوجود آمدن پول کثیف و این که چرا یک نفر حاضرمی شود که ریسک نگه داشتن پول کثیف را با وجود مشکلات بسیا رآن مي پذيرد مگر این که  مشکل ابزاری باشد . تهدید پول کثیف ادامه يافته و افزایش خواهد داشت .

    پیشنهاد شده بود که مشکل پول کثیف و اقتصاد موازی به وسیله کاهش مالیات ها  در برخی محدوده ها. می تواند ادامه پیدا کند ؛  داوطلبان افشاگري به  بررسي درآمدهاي غير مجاز  و فعاليت برخي  بخش های  اقتصاد، با مهر فساد اداری در سطوح مختلف تشويق مي شوند ونيز افشاي  بخشودگی مالیاتی درخصوص درآمد هایی که در ساختار کشور ايجاد می شود با  انجام سیاست کنترل و غیره. این گونه تلاش ها ممکن است خیلی اثر نداشته باشد ولی یک مجموعه مقیاس های نيرومند دو جانبه در اتخاذ یک سیا ست قوی همراه با کمیته نخبگان سیاسی مي تواند  موفقیت آمیز باشد.


برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, ] [ 10:5 ] [ رسول شيخي ]
 

کتاب نظریه های متاخر جامعه شناسی چندمین کتابی بود ک در باب نظریه ها مطالعه کردم، باز هم نوعی نگاه خاص به نظریه اجتماعی بیشتر با نگاه ترجمه و تلخیص که البته هم مزایایی در پی داشته و هم نقصان هایی نه چندان به دور از اغماض؛ این کتاب باز هم همانطور که انتظار می رود توسط نشر نی به چاپ رسیده است. مولفان این کتاب آقای دکتر حمیدرضا جلائی پور از اساتید دانشگاه تهران و آقای جمال محمدی از دانشگاه کردستان با نگاه معطوف به متون اصلی سعی در آشناسازی قشر عظیم دورافتاده دانشجویان و چه بسا اساتید علوم اجتماعی در ایران به مقوله ی نظریات متاخر جامعه شناسی تلاشی درخور توجه انجام داده اند؛ بخش های متعددی از این کتاب برایم قابل توجه و برخلاف دیگر منابع فارسی جدای از تکرار مکررات بود مخصوصا فصول مربوط به فوکو و نظریه سیاسی و همچنین یورگن هابرماس و مقاله جفری الگزندر در باب تفکیک بعد کلان و خرد و در نهایت مبحث دوگانه های اصلی و در آخر چارچوب پیشنهادی دکتر جلائی پور در باب آسیب شناسی جامعه ایران از منظر  نظریه کلان و نظریه جامعه دموکراتیکی الکسی دوتوکویل...

 

 

...............................................................................................

جامعه ی جدید چگونه جامعه ای است؟برای فهم جامعه جدید در اندیشه دوتوکویل باید به نظریه کلان او توجه داشته باشیم.اگر نظریه کلان اگوست کنت،کارل مارکس و امیل دورکیم به ترتیب نامشان جامعه صنعتی، جامعه سرمایه داری و جامعه ارگانیکی است ، نام نظریه ی دوتوکویل "جامعه دموکراتیکی" است. جامعه ی دموکراتیک که خصیصه اصلی اش به تعبیر جامعه شناسان متاخر مدرنیته ، میل به "برابر شدن شرایط اجتماعی" است. منظور دو توکویل از برابری به معنای برابری فکری یا اقتصادی نیست زیرا چنین برابری ای نه ممکن و نه مطلوب است بلکه منظور او برابری اجتماعی است. هدف این جامعه همچون جوامع پیشامدرن کسب افتخار و عظمت نیست بلکه رفاه و آرامش بیشتر برای اکثریت اعضای جامعه است.

اثر مشهور دو توکویل با عنوان "دموکراسی در آمریکا" بعد از سفرش به این کشور به معنای تبلیغ جامعه دموکراتیکی و نفرت از دموکراسی استبداد آمیز فرانسوی نیست. بدین معنا که نه با دموکراسی، انتظار دگرگون کردن همه ی سرنوشت بشر را دارد و نه همچون متفکران محافظه کار فرانسوی چون ادموند برک اساس این جامعه را در حال تجزیه و تلاشی می بیند. دموکراسی برای او از یک طرف خصیصه بنیادی جامعه ی جدید است و برای تعداد زیادی از آدمیان رفاه را تسهیل می کند و از طرف دیگر این رفاه هیچگونه درخشش و عظمتی در خود ندارد حتی این جامعه با مخاطرات سیاسی اجتماعی جدی روبرو است.

حال جامعه ای چنین به ظاهر آزادمنش و مبتنی بر اراده اکثریت چطور اینقدر زائد الوصف به نظر می رسد؟ دوتوکویل اگرچه وجود دموکراسی را در امریکا تا حدودی می پذیرد اما سوال و دغدغه اصلی اش این است که چرا در جامعه ی فرانسوی زمان او با این که حکومت دموکراسی به نام و رای مردم حکم می راند اما این همه چیزی نیست جز مردم سواری در عوض مردم سالاری چرا که رژیم سیاسی بعد از انقلاب آزادیخواهانه ی 1879 از چاله ی استبداد سیاسی اشراف مآبانه خارج و به چاه استبداد جمعی و اجتماعی پس از انقلاب افتاده است، آری دلیل این شدن و نشدن رهایی از ظلم و رسیدن به رهایی و آزادی با نگاه به دو جامعه امریکا و فرانسه البته عمدتا، طرح کلی دیدگاه دوتوکویل در دو کتاب اصلی او یعنی "دموکراسی در امریکا" و "انقلاب فرانسه" می باشد که خوشبختانه هر دو نیز به فارسی ترجمه شده اند.

از نظر دو توکویل، سر برآوردن دو نوع رژیم سیاسی از دل جوامع دموکراتیک- رژیم آزادمنش دموکراتیک و استبدادی دموکراتیک- را باید در شکل گیری "قدرت اجتماعی" در این جوامع جست و جو کرد. در جامعه ی برابری خواه جدید نهادهای میانی سنتی از سکه می افتند و جامعه در وضعیتی قرار می گیرد که فرد فرمانروای سرنوشت خویش می شود. اما این افراد توان مقابله با قدرت اجتماعی را نخواهند داشت. دوتوکویل معتقد است که اگر در شرایط جامعه جدید بررسی کنیم، روند شکل گیری قدرت اجتماعی یا استبداد جمعی را به دلیل رشد فزاینده فردیت از یک طرف و فروپاشی نهادهای میانی جامعه از طرف دیگر تشخیص می دهیم. حال اگر در جوامع دموکراتیک این قدرت جمعی استبدادی کنترل شود همچون امریکای قرن نوزدهم می توان شاهد نظام های دموکراتیک آزادمنش بود حال آنکه اگر این قدرت استبداد جمعی کنترل نشود همچون فرانسه سده نوزدهم شاهد استبداد دموکراتیک و مردم سواری به جای مردم سالاری خواهیم بود.

دو توکویل سه شکل از اعمال قدرت اجتماعی را تشخیص داده است:

اول از همه نفوذ قدرت اجتماعی در عرصه ی سیاسی است که نهایتا زمینه ساز نظامی زورگو و مردم سوار را بر می نهد و امکان بسیج و مشارکت فعالانه کنشگران عرصه ی عمومی در برابر سیاست های گزینشی و یکسویه حکمرانان را با اخلالی جدی مواجه می کند. لذا تنها راهی که در برابر مردم وجود دارد این است که یا چهار سال بنشینند تا مخالفت خود را در سر صندوق های رای اعلام کنند و یا در عرصه ی سیاست بی اعتنا و بی حس شوند(لطفا با ایران امروز مقایسه کنید). از سویی باید گفت چنین بی حسی سیاسی در بین عامه چه بسا خطر مردم سواری را تا سالیان متمادی در جوامع مدرن و دموکراتیک تداوم بخشد؛ این مردم سواری در حالی اعمال می شود که مردم جامعه نمی توانند اقدامی در خور در برابر سیاست های همسان ساز حکومت از خود بروز دهند.

در شکل دوم اعمال قدرت اجتماعی، دوتوکویل بر عقیده عمومی یا همان ایدئولوژی که با خصلت برابری خواه جوامع مدرن در ارتباط است تاکید می کند؛ او اشاره می کند که سلطه ی افکار عمومی در جامعه نوین به قدری موکد است که کشف واقعیت در لوای همسان شدن ضمنی عقاید و پنداشت های عموم لوث می شود، او بر این عقیده است که ایدئولوژی در جوامع مردن در حکم دین در جوامع پیشامدرن محسوب می شود. مثلا بودن به نفوذ فراگیر "نظریه وابستگی" در دهه هفتاد خصوصا در بین اندیشمندان کشورهای جهان سوم اشاره می کند که مانع از دیدی جامع به دیگرعوامل مخصوصا عوامل درونی توسعه نیافتگی این کشورها می شود.

و در حالت سوم نهایتا بر جباریت و جزم اندیشی قشر فرهیخته و همان نخبگان و روشنفکران جامعه تاکید می شود که عموما جدای از خطر جزم اندیشی همچون مردم عادی از اصل "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" تبعیت می کنند.

دوتوکویل اساسا متفکری نوستالژیک نیست که برای بی پناهی فرد در جامعه جدید در آرزوی بازسازی نهادهای میانی دوران پیشامدرن باشد و اساسا بازگشت به گذشته را خنده دار می داند. اگرچه او معتقد است که حضور نهادهای میانی جامعه مدرن همچون جنبش های اجتماعی،سندیکاهای کارگری،انجمن های علمی، فرهنگی و... می توانند فضای یکسویه ی اشکال مختلف قدرت اجتماعی خصوصا قدرت افکار عمومی را تعدیل کنند اما اساسا قابل مهار آن نیستند.در این بین او به نقش روزنامه ها و دستگاه سیاسی، جدا از حکومت بیشتر اهمیت می دهد ولی باز هم اذعان می کند که همین دستگاه قضایی تا شکایتی به آن ارجاع نشود کاری از پیش نمی برد و روزنامه ها هم اگرچه در برابر فریب حکمرانان و عقاید کلیشه ای عمومی مقاومت می کنند اما عموما در معرض خطر "گزینش دلبخواهانه" قرار دارند.

در بحث چرایی تفاوت این دو جامعه، او تفاوت ها را به سطح خرد و فردی و در عمق مسائل مربوط به دین و ایمان مذهبی و چگونه بودنی که بر یقین های اخلاقی استوار است نشان می دهد و می گوید استبداد جمعی در فرانسه نیازی به ایمان مذهبی ندارد بلکه کمی ترس می خواهد اما آزادی به نیازهای اخلاقی و دینی نیاز دارد؛ دموکراسی آزادمنش در امریکا منطبق بر افرادی با اعتقادات پیوریتن ها، مسئولانه و اخلاقی عمل می کند و حامل افرادی بی حس و مسئولیت نیست که اگر چنین باشد مستحق سواری گرفتن از عموم است. از این روست که دوتوکویل آشکارا روشنفکران فرانسه را به باد انتقاد می گیرد و می گوید این روشنفکران نقد نهادهای کلیسا را در دوران مدرن تا نفی ایمان مذهبی افراد به پیش برده اند. لذا دموکراسی فرانسوی از "ایمان مذهبی" و از مسئولیت شناسی فردی و از تعهد اخلاقی شهروندی محروم است، به بیان دیگر، جامعه دموکراتیک و برابری خواه فرانسه در شرایط کم بودن تعداد افراد اخلاقی و مسئول، نظام سیاسی دموکراتیک استبدادی را تولید می کند.

اما حال در مورد ایران چه می توان گفت بر اساس آموزه های دوتوکویل؟

ابتدائا این که باید گفت طبق معیارهای دوتوکویل، جامعه ی ایران جامعه ای دموکراتیک محسوب می شود چرا که بیش از یکصد سال است که با تاثیرپذیری از امواج مدرنیته جوامع غربی در معرض روند برابری خواهانه ی فزاینده قرار گرفته است و از سوی دیگر اکثر جنبش های اجتماعی در سده فعلی و همچنین برنامه های متعدد دولت پهلوی و برنامه های متعدد جمهوری اسلامی در ابعاد گوناگون ایجاد برابری اجتماعی بوده(البته بر اساس سیاست های کلی نظام و نه بر طبق عملکرد تمام دول سیاسی در این سی و اندی سال)؛ اما با این حال جامعه ایران به الگوی دموکراتیک فرانسوی نزدیک تر است تا الگوی امریکایی سده نوزدهم. توجه به ویژگی های سازمان حکومت،جریان های روشنفکری و وضعیت شهروندی در ایران ادعای مزبور را بهتر روشن می کند که در اصول زیر خلاصه می شود:

اول این که سازوکارهای رایج مهار حکومت از تفکیک قوا گرفته تا نهادهای مدنی مستقل و انتخابی بودن سمت ها و... درایران هرکدام با مشکلاتی مواجه اند.

دوم آن که، سازمان حکومت می تواند به نام ایران و به نام تمامیت ارضی آن و به نام حفاظت از فرهنگ ملی ایران و با تاکید بر ناسیونالیسم فرهنگی، فرمان ها و دستورات خداوند را-حتی اگر تصمیماتی خطا باشد- به مردم القا کند و در مقابل چنین وضعیتی مردم دائما قدرت بسیج و اعتراض ندارند.

سوم این که، انتظارات فزاینده سازمان های بوروکراتیک در ایران نه از راه درآمدهای مالیاتی سازنده اقتصادی بلکه به واسطه درآمدهای نفتی و بعضا رانت تامین می شود.

چهارم این که، حکومت در ایران به رشد نهادهای میانی مدرن علاقه ای نشان نمی دهد و در عوض در پی تایید های نهادهای مذهبی خدمت کننده به حکومت و حکمرانان است و این در حالی است که تمام وسایل تبلیغی و صوتی و در راس آن ها صدا و سیما در دست حکومت و سیاست های آن اداره می شود(البته گسترش فناوری های ارتباطی در سالیان اخیر تا حدود کمی وضعیت فوق را تعدیل کرده است اما هرگز نمی توان از تاثیر نهادهای اشاره شده چشم پوشی کرد).

پنجم و نهایتا آن که نقش روشنفکران در دهه های اخیر در ایران در جهت نگاه به شهروندی مسئول و اخلاقی نبوده و بیشتر به فرد انقلابی تاکید شده است و در این بلبشو، روشنفکران لائیک تلاش های روشنفکران دینی را به سخره گرفته و چاره مشکلات را نه فقط در جدایی دین از حکومت بلکه تقلیل آن تا عرصه ی خصوصی دانسته اند.


برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 1 آذر 1391برچسب:, ] [ 9:54 ] [ رسول شيخي ]


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید شما میتونید با عضو شدن در وبلاگ از دنیای مطالب زیبا بهره مند شوید
طراحی
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 165
بازدید کل : 36361
تعداد مطالب : 84
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


http://

Main

زمان حضور شما:
عنوان لینک